Ounastunturit 2014

Vaelluksen ajankohta 17.8. - 22.8.2014.

Ounastunturit ovat Pallas-Ylästunturin kansallispuiston pohjoisosassa. Ounastuntureiden korkein tunturi on Outtakka 720 m.

Luontoon.fi sivulta lainattua:

"Pallas-Yllästunturin kansallispuisto sijaitsee Kolarin, Kittilän, Muonion ja Enontekiön välisellä tunturi- ja metsäalueella".

"Suomen kolmanneksi suurimman kansallispuiston korkein huippu on Pallastuntureiden 807 metriä korkea Taivaskero. Koko tunturijonon eteläisin huippu, Yllästunturi, jää laskettelurinteineen kansallispuiston ulkopuolelle. Pohjoisessa maisemaa hallitsevat loivasti kumpuilevat ylänkömäiset Ounastunturit"

Miksi Ounastuntureille?

Idea vaelluskohteesta tuli Kaleva -lehden artikkelista: "Ohjaaja Juha Hurme haastaa teatterin ystävät - vaella viisi vuorokautta Lapin erämaassa" Juha Hurmeen ohjaama näytelmä perustuu Samuli Paulaharjun teokseen 'Tunturien yöpuolta" ja se esitetään ensimmäisen kerran elokuussa Hannukurussa, joka on vaellusreittimme varrella. Se olemmeko Hannukurussa oikeaan aikaan, se jää nähtäväksi. Jos emme näe näytelmää Hannukurussa,sen voimme halutessamme nähdä seuraavina vuosina seuraavissa kohteissa:
  • 2015 Lemmenjoella
  • 2016 Utsjoen Kevolla
  • 2017 Näätämössä
  • 2018 Haltilla
Enemmän tietoja Operaatio Paulaharju sivustolta.
Samuli Paulaharjun kirjoja voi lukea Kansalliskirjaston ylläpitämästä julkaisuarkistosta Doria:sta. Tässä suoralinkki teokseen Tunturien yöpuolta.

Tietoja suunnitellusta reitistä
Me emme vaella Hetta-Pallas -reittiä vaan kuljemme muualla erämaa-alueella. Alla olevassa kartassa Hetta-Pallas -reitti on punainen viiva, joka alkaa vasemmasta yläkulmasta Hetasta. Vaellamme tämän reitin länsipuolella. Täällä ei ole merkittyjä polkuja.

Reittien suunnittelun yhteydessä tulee katsottua muiden kertomuksia ja valokuvia. Kuten esim. tästä kertomuksesta ja näissä maisemissa mekin kuljemme.

Meidän tulevan vaelluksemme profiili näyttäisi tältä. Matkat ovat kartalle piirrettyjä matkoja eli todellisuudessa poluttomassa erämaassa ne ovat jotain muuta. Kuva kuitenkin näyttää korkeuserot eli lähtö- ja paluukorkeus on n.270 m. Enimmäkseen vaellamme 400 - 720 m korkeudessa.

Profiilikuvan korkeimmat 3 huippua ovat Pyhäkero (713 m), Rautuvaara (700 m) ja Outtakka (720 m)

Toteutunut vaellus

Tästä alkaa toteutuneen vaelluksen kuvakertomus. Enemmän kuvia löytyy tämän linkin albumista.

Meillä oli ennakkoon piirretty tarkka reittisuunnitelma, miten etenemme ja mihin pystytämme leirin. Kaikki eivät kuitenkaan menneet ihan putkeen suunnitelman mukaisesti.  1. ja 2. päivä menivät suurin piirein suunnitelman mukaisesti:

·         1 pv: Ounastie - Hietajärvi - Sillajärvi
·         2 pv: Sillajärvi - Haaravaarankuru - Pyhäkero  - Sioskuru - Sillajärvi

Tämän  jälkeen sää määräsi, mitä tehdään. Onneksi suunnitelmamme oli muutenkin sellainen, että olisimme olleet 3 yötä samassa Sillajärven leirissä ja tehneet sieltä käsin päiväreissuja :

·         3. pv: Sillajärvi - Rautuvaara - Välivaara - Kukkarovaara - Sillajärvi  (Ei toteutunut)
·         4. pv:  Sillajärvi - Porttikuru  - Outtakka - Porttikuru  (Ei toteutunut)
·         5. pv:  Porttikuru - Maanselkäjäri - Pahtajärvi - Hannukuru (Ei toteutunut). Menimme suorinta reittiä Hannukuruun
·         6. pv  Hannukuru  - Ounasite (Ei mennyt suunnitelman mukaan suorinta reittiä)

3.  ja 4. päivänä satoi ja sumu oli todella sakeaa.  Pahimmillaan näkyvyyttä oli vain 20 m, joten emme lähteneet suunnistamaan sumussa ja sateessa ja eikä sieltä tunturin huipultakaan olisi nähnyt mitään. Vietimme siis kaksi vuorokautta leirissä tehden vain yhden 3,5 km tutustumismatkan leirin ympäristöön. 5. päivänä menimme Sillajärveltä Porttikuruun ja sieltä Hetta-Pallas reitille ja sitä pitkin Hannukuruun.

Tässä kartta toteutuneesta vaelluksesta:

1.  Pv: Ounastie - Hietajärvi - Pippokero - Tappuri - Sillajärvi (Punainen reitti)

Vaelluksemme alkoi kartan oikeasta reunasta  (punainen reitti) Ounastieltä Hietajärven luontopolkua pitkin nousten Hietajärven jälkeen Pippokeron rinteille, josta siirryimme Tappurin kohdalla Hetta-Pallas reitille, jota kuljimme n. 2 km, jonka jälkeen siirryimme pois virkistysvyöhykkeeltä Sillajärven suuntaan erämaa-vyöhykkeelle, jossa leiriytyminen on sallittua. Virkistysvyöhykkeellähän teltan saa pystyttää vain tupien lähellä oleville telttapaikoille.

Ensimmäisen päivän aikana blogiin lähetetyt viestit

Hietajärven luontopolulla

Hietajärvi
Hietajärven kota

Outtakka (720 m)

Tultu Hietajärven suunnasta, Pippokerolta ja edessä on Tappuri

Pystytimme leirin lähelle Sillajärveä. Takana olevat tunturit ovat Pippokero ja Tappuri. Tähän leiriin sateen ja sumun takia jumiuduimmekin 4- yöksi.

2. Pv: Sillajärvi - Haaravaarankuru - Pyhäkero - Sioskuru - Sillajärvi (Kartan yläreunassa sininen reitti)

Toisena vaelluspäivänä kävimme huiputtamassa Pyhäkeron (711 m). Onneksi oli aurinkoista, oli koko viikon kaunein päivä.

Toisen päivän aikana blogiin lähetetyt viestit

Haaravaarankuru

Pyhäkeron huipulla

Pyhäkero

Maisemaa Pyhäkeron huipulta

Maisema Pyhäkeron rinteeltä etelään päin. Taaimmainen järvi on  Sillajärvi, jonka lähellä leirimme on ja takana oleva tunturi on Outtakka (725 m) Ounastuntureiden korkein huippu.

Sioskurun autio- ja varaustupa

Toisenakin iltana Sillajärven leirissä oli kaunis auringonlasku.

Sillajärvi

3. ja 4. päivänä oleskelua leirissä

Kaksi päivää satoi vettä ja oli tiheä sumu, joten suunnistaa ei nähnyt. Vietimme telttaelämää korttia pelaten, FB:tä lukien / päivittäen kuin myös Blogi-viestejä lähetellen. Onneksi meillä oli mukana useampi varavirtalähde, jotta kännykät saatiin pelaamaan koko ajan. Leirissä oli aika hyvä kännykkäkuuluvuus.

3. päivän aikana blogiin lähetetyt viestit
4. päivän aikana blogiin lähetetyt viestit.
Aamiainen klo 12:30

Vedenhakureissu Sillaojasta. Suolla oli myös lakkoja. Vesi haettiin n. 400 metrin päästä, Sillaojasta. Pahimpaan sumuaikaan piti tämäkin matka kulkea GPS-mukana, jotta tarvittaessa osaamme paluujälkiä pitkin takaisin leiriin.

Sillaoja

Tämä on teltoista aika lähikuva, mutta siitä huolimatta häviävät sumuun.

Toisen sadea / sumu -päivän iltana n. klo 16:30 aikoihin sumu alkoi hellittää, joten Sillajärven takana olevat tunturit tulivat näkyviin.

Tässä katsoimme kartaa, josko lähtisimme iltalenkille tutustumaan lähiympäristöön. Näkyvyyttä oli jo jonkin verran

Kartassa on Sillajärvi ja leirimme oli siis n. 400 metrin päässä tästä järvestä. Vihreä reitti on 2. sade- / sumupäivän iltana tehty iltalenkki. Pienet lammet olivat hienoja. Seuraavat 5 kuvat ovat näistä lammista.

Tässä  video Ounastuntureiden kummitukset 2014

Viimeisen illan maisema leirin "takapihalta" kohti Ketomellaa oli tämän näköinen. Näkyvyys on jo hyvä siten, että kaukana takana taivaanrannassa näkyvä järvi on Ketojärvi, joka on Ounastien takana, ja jonne matkaa leiristämme oli n. 12 km (linnuntietä).

5. Pv: Sillajärvi - Porttikuru - Porttivaara (Hetta-Pallas -reitille) - Pahakuru - Hannukuru

Viidennen päivän aikana blogiin lähetetyt viestit
Tässä kartassa on 5. päivän reittimme Sillajärveltä Hannukuruun. Oikeassa alakulmassa on Outtakka (725 m), joka siis jäi sumun takia huiputtamatta.
Reittimme kulki aamulla samojen pienten lampien läheisyydessä, joita kävimme illlallakin katsomassa. Tässä vielä kaksi kuvaa niistä.

Tulemme Porttikuruun. Takana Pallastuntureita

Porttikuru

Pallastunturit kuvattuna Porttikurusta

Pahakurun autiotupa

Hannukurun varaustupa

Täällä Hannukurussa pääsimme katsomaan Operaatio Paulaharjuun kuuluvan 1. tunturiteatterin kenraaliharjoitusesitystä. Kysymys on siis teatteriohjaaja Juha Hurmeen porjektista Operaatio Paulaharju. Tässä linnkki sivustolle, jossa sivulla MUISTELOT kerrotaan esityksestä. Kalevalehdessä oli myös kuvakooste esityksestä.
Ensi syksynä 2015 teatteriesitys nähdään Lemmenjoella.

6. Pv: Hannukuru - Pahakuru - Rouvivaara - Pippokero - Hietajärvi - Ounastie

Viimeisen vaelluspäivän reitti kulki takaisin Pahakuruun ja Hetta-Pallas reittiä pohjoiseen aina Rouvivaaralle asti, josta käännyimme  Pippokeroon ja  samalle Hietajärven reitille, jota ensimmäisenä päivänä tulimmekin.

Kuudennen eli viimeisen päivän aikana blogiin lähetetyt viestit

Porttikuru

Outtakka ja Porttikuru oikealla

Outtakka

Tappuri

Rouvivaara

Rouvikuru

Pallastunturit

Hietajärven luontopolulla, lähellä Ounastietä.